
En motoroptimering sker normalt direkt genom bilens OBD-uttag och generellt så utförs motoroptimeringar endast med mjukvara. Motorstyrenheten skrivs om från grunden, det innebär att det normalt inte finns några fysiska spår efter utfört arbete.
Med några av marknadens bästa optimeringsverktyg låser jag säkert upp din bils fulla potential.
Jag utgår alltid från din originalmjukvara och sparar alla filer i min egen databas. Vid behov kan jag snabbt och enkelt återställa bilen precis som den var, alternativt återoptimera samma bil.
- Säkrare omkörningar genom både mer effekt & mer vrid!
- Lägre bränsleförbrukning, både ekonomiskt & klimatsmart!
- Mer körglädje!
1. BOKA EN TID
2. Hälsokontroll
3. Läsning av ECU
4. Optimering av mjukvara
5. Skrivning av ECU
6. Efterkontroll
Steg 1, Steg 2, ECO & TUNED
Hör gärna av dig om du har några funderingar, jag hjälper dig från start till mål och ser till att du får en mjukvara baserat på dina förutsättningar och behov.

ECO - ETT EKONOMISKT & KLIMATSMART ALTERNATIV
Perfekt för dig som pendlar mycket eller driver ett åkeri. ECO-optimeringen är baserad på en Steg 1 men med större fokus på att få ner bränsleförbrukningen.

Tuned - FÖR DEN EXTREMA
Här börjar jag trimma "på riktigt" med allt som det innebär. TUNED är steget för dig som har en slant över och vill ha plusmeny fast du egentligen redan är mätt, bara för att du kan. Hör av dig så berättar jag mer.

Steg 1 - SÅ SOM JAG TYCKER ATT BILARNA BORDE HA LÄMNAT FABRIKEN!
En ny mjukvara, inga andra modifieringar av bilen krävs. Programmeras i regel direkt via OBD uttaget, utan spår av några fysiska ingrepp. Det här är till dig som känner att det ”lilla extra” saknas när du trycker ner gaspedalen.

Steg 2 - FÖR DEN GASGLADA!
Det här är för dig som gillar fart & känslan av kraftiga accelerationer. För att nyttja den fulla potentialen i Steg 2 rekommenderas även uppgradering av luft/avgassystem och på vissa fordon är det ett krav. Jag är alltid tydliga med om några modifieringar utöver mjukvaran krävs.
Förutom motoroptimeringar så kan jag även aktivera och/eller stänga av specifika funktioner och system i din bil och du kan läsa mer om detta nedan. Det går inte att kombinera alla tillval med varandra och alla tillval finns inte heller till alla bilar. Har du några funderingar eller är osäker på om något tillval behövs? Hör av dig så hjälper jag dig från start till mål och ser till att du får en mjukvara som är baserad på dina behov, önskemål och förutsättningar.

Pops & Bangs
Skapar ett distinkt och aggressivt smattrande ljud när du släpper av gaspedalen. OBS!! Alla fordon är inte lämpade för Pops & Bangs och ändringen bör övervägas utifrån fordonets specifikationer och avsedda användningsområden. Pops & Bangs leder till en ökad bränsleförbrukning och ökar slitaget avsevärt.

Hardcut limiter
En hardcut limiter klipper bränsle och/eller tändning vid ett specifikt motorvarvtal och skapar ett distinkt och aggressivt ljud när motorn når det förutbestämda varvtalet. OBS!! Alla fordon är inte lämpade för en Hardcut och ändringen bör övervägas utifrån fordonets specifikationer och avsedda användningsområden. Att konsekvent pressa motorn till hardcut leder till en ökad bränsleförbrukning och ökar slitaget avsevärt.

Vmax
Elektronisk hastighetsbegränsning i bilens motorstyrenhet som normalt även inaktiveras i samband med motoroptimering

DE-CAT
Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens katalysator system

DPF OFF
Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens partikelfilter system

SCR OFF
Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens AdBlue system

Start & Stop OFF
Permanent inaktivering av bilens Start & Stop funktion

DTC DELETE
Permanent inaktivering av specifika felkoder i en styrenhet. Generellt utförs detta vid behov endast i motorstyrningen men det är fullt möjligt att göra i fler system, exempelvis i styrenhet för Motor, Växellåda, ABS/ESP, SRS (Airbag), DCU (Adblue) m.m.

EGR OFF
Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens EGR system

Swirlflaps OFF
Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens virvelspjäll system