Motoroptimering

IMG_4937

En motoroptimering sker i regel direkt genom bilens OBD-uttag och generellt så utförs motoroptimeringar enbart med mjukvara. Motorstyrenheten skrivs om från grunden, det innebär att det normalt inte finns några fysiska spår efter utfört arbete.

Med några av marknadens bästa optimeringsverktyg låser vi säkert upp din bils fulla potential.

Vi utgår alltid från eran originalmjukvara och sparar alla filer i våran egen databas. Vid behov kan vi snabbt och enkelt återställa bilen precis som den var, alternativt återoptimera samma bil.

Hur går det till?

1. BOKA EN TID

Du kontaktar oss genom att ringa, maila eller besöka våran verkstad på Erikslund. Vi stämmer av vad du har för önskemål med optimeringen och svarar på eventuella frågor samt informerar om bl.a. förväntad effektökning, pris för utförande m.m.

2. Hälsokontroll

När du lämnat in din bil på den bokade tiden så börjar vi med att utföra en enklare hälsokontroll. Vi gör en kortare provkörning och kontrollerar relevant live-data samt kontrollerar ev. felkoder. Vi tittar på bilens skick i helhet och kontrollerar så att bilen inte uppvisar några tecken på ev. fel som skulle kunna inverka negativt på en optimering. Arbetet avbryts direkt om vi skulle hitta något avvikande och vi återkopplar då med förslag på åtgärd.

3. Läsning av ECU

Om hälsokontrollen är godkänd läser vi ut mjukvaran och sparar denna i våran databas. Denna process sker oftast genom bilens diagnostikuttag eller i direktanslutning mot bilens motorstyrenhet.

4. Optimering av mjukvara

Vi öppnar den mjukvara som vi precis har läst från bilens ECU i vårat system och justerar dom parametrar som behövs för att uppnå önskat resultat.

5. Skrivning av ECU

Vi kopplar upp oss mot bilens motorstyrenhet igen och påbörjar skrivprocessen av den nya optimerade mjukvaran.

6. Efterkontroll

Efter att skrivningen provstartar vi bilen och kontrollerar felminnet. I regel så finns det inga felkoder och vi går vidare till en avslutande provkörning. Vid provkörningen så kör vi bilen några km med varierad körstil och analyserar noga hur bilen beter sig, bl.a. genom att logga och kontrollera ärvärden för att säkerställa att mjukvaran fungerar som tänkt innan vi lämnar tillbaka nyckeln till dig.
Våra Motoroptimeringar

Steg 1, Steg 2, ECO & TUNED

Kontakta oss gärna om du har några funderingar, vi hjälper dig från start till mål och ser till att du får rätt mjukvara baserat på dina förutsättningar och behov.

ECO - ETT EKONOMISKT & KLIMATSMART ALTERNATIV

Perfekt för dig som pendlar mycket eller driver ett åkeri. ECO-optimeringen är baserad på våran Steg 1 mjukvara men med större fokus på att få ner bränsleförbrukningen.

Tuned - FÖR DEN EXTREMA

Här börjar vi trimma "på riktigt" med allt som det innebär. TUNED är steget för dig som har en slant över och vill ha plusmeny fast du egentligen redan är mätt, bara för att du kan. Kontakta oss för mer information.

Steg 1 - SÅ SOM VI TYCKER ATT BILARNA BORDE HA LÄMNAT FABRIKEN!

Enbart en ny mjukvara, inga andra modifieringar krävs här. Programmeras i regel direkt via OBD uttaget, utan spår av några fysiska ingrepp. Det här är till dig som känner att det ”lilla extra” saknas när du trycker ner gaspedalen.

Steg 2 - FÖR DEN GASGLADA!

Det här är för dig som gillar fart & känslan av kraftiga accelerationer. För att nyttja den fulla potentialen i Steg 2 rekommenderas även uppgradering av luft/avgassystem och på vissa fordon är det ett krav. Vi är alltid tydliga med om några modifieringar utöver mjukvaran krävs för Steg 2 på din bil.

Tillval, Aktivering & Avkodning

Förutom motoroptimeringar så kan vi även aktivera och/eller stänga av specifika funktioner och system i din bil och du kan läsa mer om detta nedan. Det går inte att kombinera vissa tillval med varandra och alla tillval finns inte till alla bilar. Har du några funderingar eller är lite osäker på om något tillval behövs? Kontakta oss gärna så hjälper vi dig från start till mål och ser till att du får en mjukvara baserat på dina behov, önskemål och förutsättningar.

Pops & Bangs

Skapar ett distinkt och aggressivt smattrande ljud när du släpper av gaspedalen. OBS!! Alla fordon är inte lämpade för Pops & Bangs och ändringen bör övervägas utifrån fordonets specifikationer och avsedda användningsområden. Pops & Bangs leder till en ökad bränsleförbrukning och ökar slitaget avsevärt.

Hardcut limiter

En hardcut limiter klipper bränsle och/eller tändning vid ett specifikt motorvarvtal och skapar ett distinkt och aggressivt ljud när motorn når det förutbestämda varvtalet. OBS!! Alla fordon är inte lämpade för en Hardcut och ändringen bör övervägas utifrån fordonets specifikationer och avsedda användningsområden. Att konsekvent pressa motorn till hardcut leder till en ökad bränsleförbrukning och ökar slitaget avsevärt.

Vmax

Elektronisk hastighetsbegränsning i bilens motorstyrenhet som i regel inaktiveras vid motoroptimering

DE-CAT

Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens katalysator system

DPF OFF

Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens partikelfilter system

SCR OFF

Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens AdBlue system

Start & Stop OFF

Permanent inaktivering av bilens Start & Stop funktion

DTC DELETE

Permanent inaktivering av specifika felkoder i motorstyrenheten

EGR OFF

Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens EGR system

Swirlflaps OFF

Inaktivering vid borttagning eller problem med bilens virvelspjäll system

Hos KMotor AB kan du få hjälp med det mesta från en enkel service till ett komplett bilbygge. Vår specialitet är modifieringar av bilar, allt från entusiast- och arbetsfordon till professionella tävlingsbilar. Oavsett om du vill bolla några idéer, ställa frågor, boka tid för service eller vill uppgradera din bils prestanda & attityd så är ambitionen att alltid försöka tillgodose dina önskemål och gärna överträffa dina förväntningar.
Hör av dig så tar vi tillsammans fram en lösning som passar dig.
Välkommen!
Kontaktuppgifter

Besöksadress Traversgatan 23, 721 38 Västerås
Organisationsnummer 559223-1442
Godkänd för F-skatt
Sociala Medier