Vanliga Frågor & Svar
Här hittar du lite information och svar på dom vanligaste frågorna som jag får.
För att boka en tid kan du antingen ringa, maila eller besöka verkstaden direkt på Erikslund.
Tänk på att KMotor drivs av endast EN person och att det ibland kan vara svårt att svara i telefon. Skicka därför gärna ett mail med ditt telefonnummer om du inte når fram på telefon, jag återkopplar så fort jag har möjlighet.
Du kan tyvärr inte boka en tid via sociala medier men du är alltid välkommen att ställa frågor eller lämna feedback där.
Vissa tjänster är dyrare än andra och primärt så är det komplexiteten i arbetet som avgör om det är en fast kostnad eller löpande timdebitering som gäller. Hör av dig för en prisuppgift, det är gratis.
Specialiserade tjänster debiteras alltid löpande, 1h som lägst och sedan varje kvart (påbörjad 15-minuters period).
Nej, du kan inte betala med kontanter. I dagsläget så är det endast möjligt att betala med Swish eller bankgiro.
Märk ev. inbetalningar med fakturanummer, tack.
Swish: 123 319 59 48
Bankgiro: 5394-3627
Det beror helt på vad som ska göras och i regel så får du information om förväntad tidsåtgång i samband med att du bokar din tid.
Normalt tar jag emot ditt fordon på förmiddagen och blir färdig redan samma dag så att du kan hämta ditt fordon igen någon gång under eftermiddagen. Det går självklart bra att lämna in ditt fordon redan dagen innan om det är enklare för dig.
En motoroptimering tar normalt ca. 2-4 timmar beroende på fordon och vad som ska göras men räkna med att ditt fordon behöver vara hos mig hela dagen.
Försök se till att du har löst ex. en lånebil eller har någon som kan skjutsa dig om du har behov av ditt fordon medans jag arbetar med det. Jag hör alltid av mig så snart jag är färdig så att du kan hämta ditt fordon igen.
Normalt är det en väntetid på ca. 1-2 veckor, mindre rutinjobb kan ibland gå att klämma in snabbare. (inom ca. 1-3 dagar)
Hör av dig i god tid om du har tankar på ett större projekt.
Självklart kan jag hjälpa dig med monteringen om du redan har det material som behövs. Det är dock viktigt att du meddelar detta när du bokar din tid så att jag inte beställer något inför ditt besök. Har jag redan beställt material så kommer jag i dom flesta fall tyvärr INTE använda det material du tar med dig.
Har du eget material med dig så ansvarar du som kund bl.a. över :
– att allt material finns och passar.
– att materialet uppfyller ev. krav & förväntningar.
– att ev. instruktioner och/eller monteringsanvisningar eller liknande finns tillgängligt.
Om det skulle visa sig att exempelvis fjädrarna som du köpt inte passar vid montering och arbetet måste avbrytas, så kan ev. demontering/montering komma att debiteras ändå. Det händer tyvärr allt för ofta att jag halvvägs in i arbetet upptäcker att något inte passar eller saknas och tvingas montera tillbaka gamla delar igen och boka om tiden.
OBS!! Tänk även på att INGA garantier gäller när du har eget material med dig.
Kärt barn har många namn, jag ska försöka redogöra vad dom olika begreppen faktiskt betyder här.
Motoroptimering
En motoroptimering är precis som det låter, en optimering av hur motorn arbetar. Man kan exempelvis optimera för att en motor ska ge lägre avgasvärden, dra mindre bränsle, ge mer vridmoment, varva högre eller för att motorn ska få en viss karaktär.
I regel så resulterar en vanlig motoroptimering i mer effekt och högre vridmoment och generellt så ser man samtidigt även en lägre bränsleförbrukning. Det finns motoroptimeringar som specifikt är avsedda till att förbättra bränsleekonomin på fordonen.
Mappning
En mappning innebär i regel uteslutande att man justerar mjukvara i en styrenhet för att få vissa önskade egenskaper och/eller eliminera vissa oönskade egenskaper.
Mappning handlar ofta om ett manuellt skräddarsytt arbete som av utföraren (s.k. ”mapparen”) görs i ”closed loop”. Det betyder enkelt förklarat att man gör justeringar, testar och utvärderar dem och sedan fortsätter att göra justeringar tills man når dom resultat man önskar.
Chippning / Chiptrim
Förut brukade man fysiskt löda ur och i chip på styrenheternas kretskort. Man brukade ”bränna” den modifierade programvaran till ett nytt chip som man lödde dit.
Nu för tiden är det däremot nästan aldrig som man behöver gå tillväga på det sättet. Den gamla metoden gjorde det väldigt omständigt och riskfyllt att göra finjusteringar eftersom att det ofta gick åt ett chip för varje justering. För att påskynda chipbytena var det vanligt att man lödde dit en sockel som chipen enkelt kunde tryckas i/dras ut ur, men det tar fortfarande relativt lång tid att arbeta på det sättet.
Begreppen ”chippa”, ”chippning”, ”chiptrimning” och liknande hänger kvar än idag och används av väldigt många, trots att man egentligen inte arbetar så längre. Pratar någon om att “chippa bilen” idag så menar dom oftast motoroptimera.
Jag har optimerat bilar sedan 2019 och har hittills inte haft ett enda fall där en kund med min mjukvara råkat ut för problem vid en kontrollbesiktning, service eller garantiåtgärd hos en märkesverkstad.
Generellt så optimerar jag bilar enbart med mjukvara. Motorstyrenheten skrivs om från grunden vilket innebär att det normalt inte finns några fysiska spår efter mitt arbete. För att i ett sånt läge kunna upptäcka optimeringen krävs, så vitt jag känner till:
- Specialistkunskaper
- Att någon aktivt letar efter en modifierad mjukvara i bilen.
- Utrustning och program för att kunna läsa ur, avkoda och presentera bilens mjukvara.
Denna kompetens och/eller nödvändiga utrustning finns normalt inte hos varken bilprovning eller märkesverkstäder runt om i landet i dagsläget och jag misstänker att det är en stor bidragande orsak till att jag inte har stött på några problem hittills.
Även om det finns en teoretisk risk att någon djupdyker i bilens mjukvara för att ta reda på om den är modifierad eller inte, så har min verklighet hittills visat att den risken är minimal. Jag sparar dessutom alltid alla filer från varje enskild programmering som jag gör i min egen databas. Vid behov kan jag enkelt återställa bilen precis som den var, alternativt återoptimera samma bil.
Skulle du mot förmodan stöta på några problem så är det bara att du hör av dig så ser jag till att göra vad jag kan för att försöka hjälpa dig snabbt och smidigt.
Effektuttagen är anpassade så att fordonets originaldelar klarar av det. I annat fall ingår i regel dom nödvändiga uppgraderingarna i optimeringspaketet och då framgår det tydligt när du bokar din tid.
Huvudregeln är som alltid att bilen ska vara i ett bra skick.
Om exempelvis en koppling redan är sliten så kan den börja slira av att motorn producerar ett högre vridmoment än original. Är den däremot i bra skick så är det inga problem.
Jag utför alltid en enklare hälsokontroll av fordonet innan jag påbörjar en motoroptimering och avbryter arbetet direkt om jag upptäcker något som behöver åtgärdas.
Grundregel:
Om du optimerar ett fordon för att få ut mer effekt så ska du alltid tanka bästa möjliga bränsle. Dels ger det motorn mer effekt direkt och dels kommer bilens motorstyrenhet och adaptioner se att bränslet är av hög kvalite och därmed begära mer effekt från motorn.
Fordon som går på bensin:
Kör på minst 98-oktan när du tänker ”gasa”. Kör lugnt om du kör på lägre kvalitet eller är osäker på bränslets kvalitet.
Fordon som går på diesel:
Liknande filosofi som för bensinfordon. Tanka det bästa diesel du får tag på om du tänker köra hårt. Kör lugnt om du är osäker på dieselkvalitén.
Ja, det gör jag i dom fall jag anser att det är lämpligt att göra det.
Generellt kan man säga att jag jobbar med ett, eller flera av nedanstående metoder för att uppnå maximal hållbarhet och livslängd i fordonens drivlinor:
- Genom att se till att motorstyrenheten skickar ut korrekt och uppdaterad information om det högre vridmomentet i fordonets canbussystem så att bilens övriga system i sin tur kan anpassa sina respektive regleringar baserat på den nya informationen från motorstyrenheten. Ex. genom att växellåda och traction control reglerar snabbare och mer distinkt än tidigare.
- Genom att anpassa mjukvaran så att motorn är snällare mot drivlinan genom att exempelvis “rampa” upp vridmomentet efter en utförd växling.
- Genom att anpassa mjukvaran i automatväxellådan så att den klarar av ett ökat vridmoment från motorn.
Exakt åtgärd skiljer mellan fordonen beroende på vad tester och analyser har lett fram till.
Fick du inte svar på din fråga? Då är du välkommen att höra av dig genom att ringa, maila eller besöka mig direkt i verkstaden på Erikslund.
Telefon: 021-5489296
E-post: info@kmotor.se
Besöksadress: Traversgatan 23
Fick du inte svar på din fråga?
Skicka gärna ett mail här via kontaktformuläret, jag återkopplar så snart jag kan. Tänk på att ju mer information jag får direkt, desto snabbare kan jag hjälpa dig.